Manifest: Fracking ni aquí ni enlloc!

En un moment en que es posa constantment de manifest l'agonia del model energètic vigent, trobem inacceptable la concessió per part de la Generalitat de Catalunya, de llicències per a investigació d'hidrocarburs “no convencionals”, apostant per per rascar les darreres engrunes de combustible fòssil i posant en risc el medi i la salut de la població.

Aquestes llicències permeten una sèrie de proves altament agressives sobre el territori, incloent un número indeterminat de pous, i permeten a les empreses valorar la posterior extracció. La tècnica de la fractura hidràulica (coneguda popularment com a “fracking”) s'utilitza per a extreure gas pissarra injectant enormes quantitats d'aigua amb sorra i un preparat de productes químics altament tòxics per obrir la pedra i permetre la sortida del gas. Aquesta tècnica comporta riscs àmpliament comprovats en diferents explotacions a EEUU, que van des de la filtració de gas als aqüífers fins a la incapacitat de garantir el retorn de l'aigua residual (amb compostos químics) que pot també filtrar-se a l'aigua de boca, o la nefasta gestió de la mateixa en cas de retorn a la superfície.

A banda dels riscs greus del fracking com a tal, la destrossa directa (obertura de pistes forestals, esplanades, trànsit de camions de gran tonatge, obertura de línies elèctriques, etc.) i l'ús i contaminació en quantitats enormes d'un bé tan escàs a la nostra terra com l'aigua és totalment inadmissible.

Per aquest motiu, des de la CUP Garrotxa denunciem:

• Que actuacions com aquesta sobre el territori per a prorrogar un model esgotat són un atemptat que no podem permetre, ni als Països Catalans ni enlloc.

• Que la tècnica del fracking genera uns riscs absolutament inassumibles, ja que planteja en sí mateixa un atemptat ecològic i es posa en perill la salut de la població.

• Que la gestió de les llicències al principat de Catalunya i Castelló s'han fet amb una opacitat digne de règims totalitaris i sense tenir en compte per res el territori.

• Que el govern de CiU ha negociat a la baixa amb l'empresa Teredo oil (beneficiària de la concessió “Ripoll”) la fiança de la llicència, i ha mostrat una molt bona entesa amb la citada empresa i el govern espanyol i un menyspreu absolut cap a ajuntaments i a la societat dels diferents pobles afectats.

• Que l'aparent “gestió” d'un bé públic com el gas per part de la Generalitat de Catalunya garanteix l'espoli per part de multinacionals estrangeres i prorroga un model àmpliament conegut als països de l'anomenat tercer món, que només porta misèria i deteriorament per la terra i la seva gent i és totalment oposat a la suposada sobirania de la que parlen alguns.

Per totes aquestes raons, des de la CUP exigim l'anul·lació immediata de la llicència ja donada i de les sol·licitades, així com la prohibició total de la tècnica del fracking i l'obertura d'un debat obert amb tota la societat cap a un nou model energètic.

Així mateix encoratgem els veïns i veïnes de Riudaura (primer poble afectat, amb llicència atorgada) a seguir resistint i animem a tota la població, entitats i associacions de totes les comarques dels Països Catalans a sumar-s'hi: el fracking és un risc real a més de 80 municipis catalans i un problema greu, nacional i global.

Visca la terra.
Per a més informació sobre el fracking:

www.garrotxa.cup.cat
www.riudaurajunts.cat